sunnuntai 24. syyskuuta 2006

Doei [dui] !

Eilen oli lauantai ja heräsin jo vähän yli kahdeksan :( Päätin lähteä ostosreissulle naapurikaupunkiin Eindhoveniin. Reissu oli ihan mukava. Kävin yhdessä museossa ja siellä oli taaaaaaas yksi kerros suljettuna. Mä koin myös kauheimman hissikokemuksen ikinä. Menin pohjakerroksesta toiseen kerrokseen ja siellä hississä oli ääni, joka nousi sen mukaan kun hissikin nousi. Se joku hoilotti jotain tosi epämiellyttävää ääntä. Alas tulin portaita pitkin... Mä en taida enää käydä museoissa. Paitsi jos Amsterdamiin pääsen niin täytyy käydä Anne Frankhuis'ssa.

Viime yönä nukuin pitkästä aikaa hyvin. En oikein tiedä miksei nukuta. On koko ajan tosi levoton olo. SIlti koulussa saa yleensä jo ensimmäisestä balettitunnista energiaa. Meillä on tosi kiva ja hyvä opettaja ja varmaan kaikki koulun oppilaat haluais sen tunnille. Myös afro-tunneilta saa paljon energiaa. Meille tuli tällä viikolla uus opettaja ja sen tunnit on älyttömän mukavia ja haastavia. Muuten tuntuu et meno on kuin lukion kolmannella: koko ajan opettajat puhuu siitä että he ovat koulussa meitä varten ja haluavat, että meistä tulee hyviä, jotta saadaan koulun jälkeen töitä. Lukion kolmannella taas opettajat puhu koko ajan ylioppilaskirjoituksista ja mitä siellä pitää osata. Samanlainen fiilis. Välillä tuo turhan höpöttäminen on rasittavaa (varsinkin jos höpötetään hollanniksi), mutta toisaalta taas jos sulkee siltä korvansa ja yrittää vaan parhaansa, niin ei se haittaa. Se näköjään kuuluu tähän kouluun. Yksi opettaja kehuu itseään koko ajan ja esittää koko ajan kuinka hyvä hän on. "There are lots of good teachers in the school, but I'm not good. I'm fabulous!" Puuuh. Mä en vaan jaksa kovin kauaa ihmisiä, joilla on tuollainen asenne. Vaikka tällä alalla se on ihan hyväksi, mutta ei opettajalla.

Yks päivä mä neuvoin yhtä luokkakaveria ja aloin miettiä puhunko sille englantia. Eli englannin puhuminen ei ole enää niin hankalaa vaan enemmänkin automaattista. Kyllä se vieläkin takertelee, mutta eiköhän nuo ihmiset tajua ettei enkku ole mun äidinkieli. Sitä paitsi mua on luultu useasti englantilaiseksi tai amerikalaiseksi. Aika huonosti nämä hollantilaiset englantia osaa jos niin luulevat...

Olen myös sitä mieltä että vaihto-oppilaille pitäisi olla tutoroppilas. Keskiviikkona kun menin kouluun, ihmettelin miksi juuri ketään ei ole siellä. Sitten sain tietää, että kaikki ykköset ja kakkoset on lakossa sen minor-jutun takia. Mutta onneksi olin ajoissa paikalla, sillä yksi mun tunti alkoi melkein kaksi tuntia aikaisemmin kuin luulin. Ja se myös kesti yli tunnin kauemmin kuin olin luullut... kukaan ei ollut kertonut mulle aikataulun muutoksista. Jos jossain seinillä olisi noista asioista lukenut, en silti olisi tiennyt, koska en edelleenkään osaa hollantia. Itse asiassa tanssin koulutusohjelma on englanninkielinen, mutta kaikki informaatio on hollanniksi. Onneksi osa tunneista on englanniksi ja osa hollanti-englanniksi.

Välillä iskee hieman koti-ikävä, mutta ei paljoa :) Voishan täällä viettää enemmänkin kuin kolme kuukautta, mutta kyllä mä ystäviä kaipaan. Kaksi kuukautta enää jäljellä!

Ei kommentteja:

Tyttö tuli!

Olin aivan varma, että vauva syntyisi etuajassa, kuten veljensäkin. Laskettu päivä lähestyi, eikä kehossa tuntunut harjoitussupistuksien lis...