tiistai 31. lokakuuta 2006

Pariisi - rakkauden kaupunki

Lauantaina me matkustettiin Pariisiin. Kun mentiin hotelliin, respamies antoi meille toisen hotellin osoitteen ja sanoi, että meidän täytyy mennä sinne, koska heillä oli jotain vesiongelmia. Uusi hotelli oli ihan lähellä ja hinta oli sama. Huone oli pieni, mutta eipä siellä paljon ehditty olemaan.

Lauantaina lähdettiin heti katsomaan Eiffel-tornia. Oli varmasti yli 20 astetta lämmintä ja aurinko paistoi. Jonotimme yhteensä kolme tuntia, jotta pääsimme alhaalta huipulle asti. Ensin jonotimme lippuja, sitten hissiä ja sitten toisessa kerroksessa vielä hissiä huipulle. Jonotusten aikana aurinko laski, joten ehdimme näkemään sekä valoisan että pimeän Pariisin. Näky huipulta (280 m) oli kyllä huikea. Alas mentiin sekä hissillä, että portaita pitkin. Portaita pitkin olisi päässyt myös ylös toiseen kerrokseen asti, mutta se ei oikein hoikutellut.
Eiffel-tornilta suunnistimme Riemukaarelle, joka oli isompi mitä olin itse ajatellut. Kotimatkalla hotellille näimme vielä Champs Élyséen lauantai-illan ihmisvilinän ja Moulin Rougen (jonne liput olisi maksaneet 95 euroa!)

Sunnuntaina satoi hieman aamulla ja päätimme mennä Louvreen. Saimme taas jonottaa, vaikka toisesta sisäänkäynnistä olisi ilmeisesti päässyt nopeammin sisälle. Mutta sitähän me emme tienneet. Museon pohjapiirrustuksen saadessamme päätimme, ettemme todellakaan koko museota kierrä. Siellä olisi varmasti saanut kulutettua parikin päivää. Mona Lisa, Luolamadonna ja Milon Venus tuli nähtyä (ja paljon muutakin ei-niin-tunnettua). Louvren jälkeen menimme katsomaan Jim Morrisonin hautaa Peré Lachaisen hautausmaalla, jossa muistin, että Notre Dame jäi näkemättä. Sen sijaan Sacré-Coeur nähtiin. Mustat miehet pakotti meidät ostamaan rannenauhat. Ne teki ne meitä varten ja sen jälkeen sanoivat: "Give me money." Niinpä niin.

Sunnuntain kotimatka ei sujunut ongelmitta. Brysseliin asti matka meni hyvin, mutta siellä meidän piti vaihtaa juna-asemaa, koska se Amsterdamiin päin menevä juna ei pysähtynytkään jostain syystä sillä asemalla millä piti. Vaihdettiin sitten asemaa ja odoteltiin siellä sitä junaa, joka olikin parikymmentä minuuttia myöhässä. Onneksi ehdittiin kaikesta huolimatta seuraavaan vaihtopaikkaan ajoissa ja oltiin kotona silloin kun pitinkin. Parin päivän kävelyn jälkeen tuo odottelu ja epävarmuus ei tuntunut hirveen kivalta. Olisin halunnut teleportata itseni Tilburgiin.

Pariisin näkemiseen pitäisi kyllä olla enemmän aikaa, mutta kyllä me nähtiin melkein kaikki mitä haluttiin. Ihmisvilinän lisäksi siellä oli ihan mahdottomasti autoja koko ajan. Se kaupunki ei varmaan nuku koskaan.

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos, kortti tuli nopeesti Pariisista! Missähän laivassa ne Damin kortit matelivat, tulivat tällä viikolla. Missäs Pariisin kuvatukset?

Täällä on hirveesti lunta (satoi pari päivää lähes tauotta) ja mökillä vielä enemmän: 40cm paikoitellen. Pitäis mennä laittamaan mökki talviteloilleen, kuihan onnistuu...no, onhan naapurilla lumilinko. Mutta ikkunat tais jäädä pesemattä ja pihat siivoomatta siellä ja täällä.

Niin, aina se talvi yllättää vaikka tulee joka vuosi...
Hyviä vointeja! Kohta on joulu!-e-

Kaisa kirjoitti...

no ne sun postimekrit oli vuodelta 1994 ja silloinhan ei ollut viela euro kaytossa. siksi se myyja antoi sulle niita tuplamaaran, kun olivat vaaraa valuttaa...mutta hyva etta tulivat perille.

taalla ei ole lunta. eika kauhian kylmakaan. tuuli on valilla aika kova, mutta aurinkokin paistelee. syksyn tuoksua on.

kuvat tulee, kun ne saan laitettua. mulla on vahan ogelmia tuon ohjelman kanssa. pari kertaa oon yrittanyt niita sinne laittaa, mutta en ole onnistunut.

Anonyymi kirjoitti...

Moro läheltä Lempäälästäkin!

Täälläkin lunta on tullut niin, ettei tiedä miten päin itsensä täältä Hakkarin periferiasta (kuten joku mainitsi) itsensä ihmisten ilmoille saa. Mukava on ollut rämpiä lumessa, kun teitä ei oo aurattu...ja siis pyörällä ei oo päässyt mihinkään, niin kuin olin ajatellut aiemmin, ehkä sitten kun auraavat tiet. Kolia ja lumilapioita oli onneks taloyhtiöllä, jotte ovesta sisään pääsee, niin paljon on pyryttänyt. Mut kivaa, kun lumi tuo valoa:)

Kynttilöitä poltellen, ja hirveesti alpeille himoiten ja lomaa suunnitellen:)

riksu

Tyttö tuli!

Olin aivan varma, että vauva syntyisi etuajassa, kuten veljensäkin. Laskettu päivä lähestyi, eikä kehossa tuntunut harjoitussupistuksien lis...