torstai 28. huhtikuuta 2005

Ryhmätyöskentelyä

Mä tajusin eilen, etten ole ryhmätyöskentelijä. Tai siis joo olen, mutta mä en pysty toimimaan isossa ryhmässä, jossa kaikki on samanlaisessa asemassa. Mä hermostun tosi helposti, koska tykkään organisoida asioita, mutta en silti pysty luottamaan siihen, että kaikki hoitaa osuutensa. Kokemani perusteella on kolmenlaisia ryhmätyöskentelijöitä:

1. Ihmiset, jotka ajattelevat asiat jopa toisten ryhmäläisten puolesta ja tekevät ja organisoivat tehtäviä eteenpäin.
2. Ihmiset, jotka ajattelevat asioita, kyselevät paljon tekemättömistä asioista, mutta eivät oma-aloitteisesti pysty tekemään mitään.
3. Ihmiset, jotka eivät ajattele tehtäviä, eivätkä tee asioita oma-aloitteisesti, vaan vasta sitten, kun joku käskee.

Mä kuulun tuohon ensimmäiseen ryhmään. Mua ärsyttää itsessäni se, että stressitilanteessa mä menetän heti malttini ja tuntuu siltä, että kaikki pitää hoitaa itse tai ne ei hoidu ollenkaan. Ja sitten kun hoidan asiat, mua alkaa ärsyttää vielä enemmän, että just mä hoidan ne. Toisaalta taas itehän olen soppani keittänyt.

Jos ryhmä koostuu noista kolmesta nimeämästäni ryhmittymästä, käy niin, että ryhmään 2 ja 3 kuuluvat alkavat olettaa, että ryhmään 1 kuuluvat hoitavat asiat tai organisoivat niitä eteenpäin. Siihen ei kuitenkaan pitäisi luottaa. Mä olen välillä yrittänyt heittäytyä ryhmän 2 tai 3 rooliin, mutta se ei suju multa ollenkaan. Mä alan aina aikomaan päätäni, enkä mä voi hillitä itseäni:)

Mitäpä sitten taas opin? Hmmm. Mun täytyy yrittää kehittää ryhmätyöskentelytaitojani, koska opiskelen alaa, jolla ei pitkälle pötkitä yksin. Tai sitten musta tulee pomo, rehtori tai joku muu jehu.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

oletpa oivaltanut hyviä asioita ryhmätyöskentelystä. jätä luuserit omaan kategoriaansa, eivät ne muuten koskaan opi - jos tehtävä ei tule valmiiksi heidän osaltaan, se EI ole sinun syy - eiks vaa! muuten hyvältä johtajalta vaaditaan juuri yhteistyötaitoja ja ryhmässä toimimista ja toisten kuuntelemista ja taitoa saada ne luuseritkin ajattelemaan omilla aivoillaan! mutta yrittäjänä voit päättää itse - elleivät asiakkaat sanele toiminnan suuntaa...siis elämässä ei selviä "minäite" -menetelmällä. "opissa variksen poika tuulessa" luki emon aapisessa. onnea valitsemallesi tielle - hyvä siitä tulee!

Kaisa kirjoitti...

ryhmässä, josta kerroin, ei onneksi ole luusereita...kaikki tekee töitä, toiset hieman enemmän kuin muut.

Anonyymi kirjoitti...

Ehkä niitä ihmisiä on kuitenkin useampaankin kategoriaan kuin nuo mainitsemasi kolme..mutta jos oikein karkeasti halutaan kategorisoida, niin pudotetaan vielä yks ryhmä pois ja sanotaan, että on vaan ahkeria ja laiskoja. Mutta onhan noitakin sitten monen laatuisia.. :) Ahkeria alaisia ja ahkeria pomoja esim. Ja laiskoja alaisia ja laiskoja pomoja..
Mulla on laiska pomo..sille on pääasia, että homma pyörii, se ei kerro miten pitäis pyöriä. Kunhan vaan pyöritän niin perkeleesti :D
Mutta hyviä ajatuksia kuitenkin...

Tyttö tuli!

Olin aivan varma, että vauva syntyisi etuajassa, kuten veljensäkin. Laskettu päivä lähestyi, eikä kehossa tuntunut harjoitussupistuksien lis...