torstai 10. helmikuuta 2011

Visuaalisuus

Minulla on valokuvamuisti. Opin ja hahmotan parhaiten näkemällä ja kokemalla, tenttiinkin lukiessa teen usein muistiinpanoja, jolloin asiat jäävät helpommin mieleen. Muistan asiat kuvina, hahmotan vuoden kalenterina (minun vuoteni on ympyrä, pidempi ajanjakso lineaarinen). Koneella suurien kokonaisuuksien kirjoittaminen on tuskaa, kuten myös materiaalin lukeminen, kun ei voi tehdä alleviivauksia. Tuntuu, etten pysty hallitsemaan kaikkea, kun sitä, esimerkiksi kirjoitettavaa raporttia, ei näe kerralla yhtenäisenä.

Valokuvamuististani olen käyttänyt jo pitkään erästä esimerkkiä, mikä tapahtui lukiossa. Oli syvästi inhoamani kurssin tentti - aiheena kansainväliset suhteet (historiaa). Olin lukenut koealueen ehkä hieman kehnosti, kun tuo aihe ei oikein kiinnostanut (eikä muuten kiinnosta vieläkään). Yhden kysymyksen kohdalla tulikin tuskan hiki enemmän kuin muiden kysymysten kohdalla: tiesin täsmälleen, missä  kohtaa kirjaa vastaus oli, sivunumerot, miten se aukeama oli taitettu, mitkä kuvat siinä oli ja missä sarakkeessa/kappaleessa vastaus oli, mutta sanoja en muistanut. En siis osannut vastata siihen kysymykseen.

Olen tehnyt jo aikaisemminkin opinnäytetyötäni varten mind mappeja, mutta nyt keksin tehdä sen hieman suuremmassa mittakaavassa ja väreillä. Mitä on, mitä pitää tehdä yms. eri väreillä korostettuina ja jaoteltuina. Nyt alkaa jo hahmottua paremmin. Siihen vielä kun liittää, että mistä aiheista olisi hyvä kirjoittaa teoriaa niin avot! Sekin osuus selkenee entisestään, vaikka teoriaakin olen jo kirjoittanut. Työni on saanut nyt hieman boostia ja olen jopa ollut hieman ahkera :). Mutta vaikeaa tämä on.


Vähän piti kuvaa pikselöidä, ettei sisältö paljastu. Kuva seinälle täydennettäväksi ja aivot työhön!

Taustalla viihdyttää ja inspiroi Gotan Project.

2 kommenttia:

Kohtuullinen kirjoitti...

Näyttää ihan kuin oisir glitterillä kirjoitellut. :D Voithan sitäkin testata. Tulis ainakin visuaalisuutta.

Anonyymi kirjoitti...

vaikuttaa tutulta, tuo "muistan raamit, mutten kuvaa" ajattelu. itseäni auttoi rautalankamallit lukemastani kirjasta ja niiden mallien, listojen tai m-mäppien ulkoa opetteleminen, siis tietoa otsikko tasolla. sitten pystyi kirjoittamaan edes aiheesta, joskin välillä hiukan säveltäen, mutta kyllä niistä jotain pojoja sai. tuo maindmäppi voi olla hyvä idea isossa tekstimäärässä, samoin kuin oman tekstin tulostaminen ja viuhkaksi sivujärjestyksessä lattialle levittely. tsemppiä!!!-e-

Tyttö tuli!

Olin aivan varma, että vauva syntyisi etuajassa, kuten veljensäkin. Laskettu päivä lähestyi, eikä kehossa tuntunut harjoitussupistuksien lis...