maanantai 21. heinäkuuta 2008

Reissua ynnä muuta.

Olin lykännyt leivinpaperin ostamista Citymarketin reissulle, koska siellä on hyvä ja edullinen valikoima kyseisiä papereita. Olin melkein järkyttyä kun niistä kaikista laaduista (ehkä 5-6) ei löytynyt YHTÄÄN valkaisematonta. Mitä hienostelua. Onko sen valmistaminen sitten lopetettu? Yritän myös vähentää omaa talouspaperin käyttöä ja ostin sitä pienempi arkkista paperia.

Tänä aamuna töitten jälkeen raahasin itseni terveysasemalle salmonellanäytteen viemistä varten ja tulomatkalla hain torilta mansikat syksyä varten. No, siinä kun olin jo valvonut tarpeeksi ajatelin, että ehkä mä ne mansikat jaksan pakasteeseekin laittaa. Ja laitoin. Nukkumaan pääsin aamulla klo 9:30. Hyvin nukutti sen jälkeen. Nytpä jääkaapissa odottaa mansikkakakku ja lautasella yövuorolaisen gourmeeateria: broilerpullia ja Apetit-pakasteperunamuusia (valmistettuna).

Reissua

Nizzaa

Kun oma arkipäivän kulkuneuvo kulkee ruisleivällä ja jogurtilla, niin hyvällä omalla tunnolla matkasin lentokoneella etelään ja takaisin. Matka oli kertakaikkiaan onnistunut ja rentouttava. Bradiä tai Angelinaa ei nähty, mutta Sonata Arctican bändi ja roudarit matkustivat samalla koneella Milanoon ja Jyrki Sukula samalla koneella takaisin Suomeen. Kuten edellisessä lauseessa kävi ilmi, lensimme siis ensin Milanoon, sieltä jatkettiin junalla Nizzaan (matkan piti kestää jotain 4 tuntia, mutta toisin kävi) ja lopulta takaisin Milanoon junalla ja takaisin Suomeen lentäen. Päivän retkiä teimma Cannesiin, Monacoon ja Comoon.

Melkein uimassa

Nizza oli ihana kaupunki. Siellä yhdistyi kaupungin vilinä ja ostosmahdollisuus, rannan rentous ja mahdolisuus uintiin ja auringonottoon, hyvät ravintolat ja näköalat... Siellä oli melkein kaikkea ja lyhyet matkat ja hyvät yhteydet lähikaupunkeihin. Seikkailijalle olisi varmasti löytynyt aktiviteettia läheisiltä Meri-Alpeilta. Sekä siskon, että omasta mielestä sinne palataan vielä joskus uudelleen. SUOSITTELEN!

Cannesissa taas oli jollain tapaa rauhatonta, ehkä enemmän turisteja ja ruotsalaisia ja amerikkalaisia.

Monaco oli taas kummankin mieleen: erittäin siisti kaupunki (vaikka mä liukastuin koiran kakkaan...) ja ihanat näkymät ja tunnelmaltaan aivan erilainen kuin Etelä-Ranskan tai Pohjois-Italian pikkukaupungit. Keskellä "pilvenpiirtäjiä" löytyi paratiisipuistoka ja kauppakeskuksen lattiat olivat marmoria. Harmi, ettei sieltä löytynyt sitä miestä, jonka siivelle olisi sinne voinut muuttaa :). F1-ratakin löydettiin vahingossa...

Monacoa <3

Milanon miljoonakaupunki ei sykähdytänyt. Turisteja oli aivan mielettömästi. Olo oli turtunut jo ensimmäisenä iltana ja jalat kipeät.

Niinpä päätimme suunnata 50 kilometrin päässä olevaan, George Clooneynkin suosimaan, kauniiseen Comoon. Kipusimme hissillä vielä 700 metriä merenpinnan yläpuolle Brunate-nimiseen kylään, josta oli huikeat näkymät alas, vaikka olikin aika pilvistä.

Aika tiivis matkakuvaus... pitää taas nimittäin mennä töihin. Reissu oli kuitenkin mahtava ja oli ihanaa taas hetken elää eri kulttuureissa ja puhua ulkomaan kieltä. Siskolta lainattua: Italiaan kannattaa matkustaa jo pelkän jäätelön takia!