lauantai 5. marraskuuta 2011

Vyöhyketerapiaa

Olen jo elokuusta saakka saanut kärsiä alaselkäkivuista. Aluksi oli toispuolista iskias-tyyppistä särkyä, mutta viime aikoina kipu on hieman muuttunut ja koko alaselkä on ollut hyvinkin jumissa. Venyttely ei ole auttanut ja mulla on ollut sellainen kutina, ettei hieroja ole apu tähän ongelmaan. Kysyinkin äitiysjoogan opettajalta, olisiko hänellä jotain jippoa tuota kipua vastaan. Hän suositteli vyöhyketerapiaa. Olen nyt käynyt kaksi kertaa vyöhyketerapiassa ja jo ekan kerran jälkeen siitä oli apua. Totesin kyllä, että kipu on kaksitasoista: koko alaselän kattava jähmetys ja syvemmällä oleva "pohjakipu". Heti ensimmäisen hoitokerran jälkeen tuo jähmetys lähti pois ja pari päivää hoidon jälkeen huomasin, ettei selkään satu juuri ollenkaan enää. Olin yhden illan töissä jälleen työnjohtajan tehtävissä, jolloin joudun käyttämään turvakenkiä. Aluksi kävely niillä tuntui kauhealta ja selkää rasittavalta. Onneksi oli tukivyö mukana ja se auttoi todella paljon! Seuraavana päivänä kipu olikin vähäsempää. Ehkäpä hoidon ja tukivyön käytön summa on oiva apu. Suosittelen siis vyöhyketerapiaa (jota siis itsekin kokeilin nyt ensimmäistä kertaa). Vaivojen hoidon lisäksi siitä tulee ihan mielettömän rentoutunut olo.

Sintti on ollut hyvin aktiivinen jumppaamaan masussa. On tainnut liikunnallisuudessa tulla äitiinsä :). Olen nähnyt untakin pari kertaa, että sen jalkaterät näkyvät mahan läpi. Sehän on mahdollista, muttei varmaankaan vielä. Liikkeet tosin näkyvät selvästi. Tajusin ihan pari päivää sitten, että olen jo tuntenut supistuksiakin, jotka tosin ovat vielä ihan kivuttomia. Luulin aluksi, että sintti on vain ihan kummallisessa asennossa mahassa, mutta eipä se niin taida ollakaan. 

Ostettiin tällä viikolla ensimmäinen lelu sintille: soiva nalle. Tarkoituksena on käyttää sitä rauhoittumiseen myös sitten kun vauva syntyy. "Melodiaksi" valittiin rauhallinen ja hiljainen pimputus :). Muuta ei ollakaan vielä hankittu. Itselleni ostin kyllä Bola-korun. Silläkin on tarkoitus luoda tuttuja, rauhoittavia ääniä vauvalle.

Äitiyspakkauksenkin pitäisi tulla pian :). Kohta täytyy alkaa sisustamaan, että on paikka, mihin noita vaatteita laittaa. Vielä tuntuu kuitenkin liian aikaiselta laittaa mitään valmiiksi. Onhan tässä vielä kolme kuukautta aikaa! Tekisi mieli ostaa pieniä vaatteita ja käynkin aina välillä kaupassa fiilistelemässä niitä. Olen vielä toistaiseksi saanut jätettyä ne vaatteet sinne kauppaan :).

Ei kommentteja:

Tyttö tuli!

Olin aivan varma, että vauva syntyisi etuajassa, kuten veljensäkin. Laskettu päivä lähestyi, eikä kehossa tuntunut harjoitussupistuksien lis...