tiistai 17. toukokuuta 2011

Ihana VR

Kerronpa teille, mitä kävi perjantaina 13. päivä toukokuuta.

Ensimmäiseksi työpaikalla pidettiin paloharjoitus, josta vain kourallinen tiesi etukäteen. Itse koin harjoituksen tarpeellisena, mutta mietitytti, miten tosipaikan tullen saa ihmiset vakuuttumaan siitä, ettei ole kyseessä harjoitus. Ja toimiiko evakuointi samalla tavalla kuin harjoituksissa. Mutta hyvä oivallus pitää virallisena epäonnenpäivänä paloharjoitukset :D.

Perjantaina lähdin Pohjois-Karjalaan ukin hautajaisiin, jotka olivat lauantaina. Tarkoituksena oli matkustaa junalla ja vaihtaa Pasilassa samaan junaan siskon kanssa. Liputkin oli ostettu hyvissä ajoin, että saatiin vierekkäiset paikat. Matkani tyssäsi kuitenkin jo Karjaalle, sillä Inkossa oli puu kaatunut radalle ja ajolangat olivat menneet poikki. Konduktöörit kiertelivät junassa ja ottivat ylös, keillä on jatkoyhteyksiä ja mihin. Lentokentälle ja laivalle meneville järjestettiin pikaisesti taksikyydit, jonka jälkeen taksit loppuivat. Jonkin ajan päästä alkoi tulla tilausbusseja yksi kerrallaan. Henkilöitä, joilla oli jatkoyhteys, pyydettiin odottamaan junassa lisää informaatiota. Siinä ajassa oli mennyt jo pari bussia ja lopulta tuli kuulutus: "Tämä juna lähtee hetken kuluttua Turkuun." Jes! Tässä vaiheessa asemalle oli tullut jo toinen juna Turusta. Konduktöörit eivät millään tavalla kontrolloineet sitä, että ne joilla oli jatkoyhteys, olisivat päässeet ensimmäisinä. Tietenkin myöhästyin junasta, jossa siskoni oli. Lopulta sain ahdettua itseni bussiin ja ehdin kuin ehdinkin viimeiseen Joensuuhun lähtevään junaan kolme minuuttia ennen lähtöaikaa. Todellisuudessa aikaa olisi ollut enemmän, sillä jouduimme vielä odottamaan veturia 36 minuuttia. Miksi lähtevissä junissa ei ole veturia jo valmiiksi?! Saavuin lopulta Kiteelle 2 tuntia 40 minuuttia myöhässä. Päivän teki raskaaksi myös se, että olin herännyt aamulla jo puoli viideltä ja lopulta pääsin nukkumaan vasta puoli yhdeltä yöllä.

Onneksi hautajaiset menivät hyvin ja paluumatka Helsinkiin mukavasti. Yövyin veljen luona ja jatkoin sunnuntaina matkaa kotiin bussilla. Sekin tosin myöhästyi 10 minuuttia, sillä Turun tuomiokirkon kohdalla eteemme tupsahti marssivia partiolaisia. Ei kovin rentouttava viikonloppu. Eilen simahdin jo ennen yhtätoista.