perjantai 12. helmikuuta 2010

Bravuurit

Tuossa leipoessani mokkapaloja tuli mieleen, kuinka suppea määrä omia bravuureita leivonnassa onkaan. Voin ne jopa luetella, eikä siihen mene kauaa: pullat (pitkot, korvapuustit ja voisilmäpullat), Klopparsin mud cake, suklainen 7 minuutin kakku, erilaiset sämpylät ja patongit ja mokkapalat. Siinäpä suurin piirtein ne. Kanadan sukulaiselta saadussa kalenterissa oli kyllä muutama mukavan näköinen resepti, joita voisi kokeilla. Sama bravuurien vähyys pätee myös kokkauksen puolella. Niistä voi mainita tulinen lasagne ja intialaissävytteiset kanaruoat :). Tykkään kyllä tehä myös ihan perussuomalaista ruokaa etnisten ruokalajien lisäksi. Ennen wokkasin tosi paljon, mutta nyt se ei ole yhtä helppoa, koska mies taloudessamme ei ole kovin vihannesten ystävä.

Jokunen viikko sitten oli Hesarissa juttu siitä, kuinka ruokalusikoiden tilavuus on eri. Siinä oli leivottu muffineja ruokalusikalla mitattuna sekä mittasarjan ruokalusikkamitalla mitattuna. Niistä tuli aivan erikokoiset. Tein tänään testin. Mulla on kotona mittalasi, joka on tosi tarkka. Kaadoin siihen ruokalusikkamitallisen vettä ja se antoi tilavuudeksi 15 ml niin kuin pitikin. Tein saman ruokalusikalla ja tilavuudeksi tuli vain 9 ml!!! Tästä lähtien käytän kyllä oikeaa mittaa.

Vielä yksi hauska juttu, mitä oon välillä naureskellut. Olen tottunut siihen, että kun menee nukkumaan (tai sohvalle löhöämään yms), niin sanon että menen pitkäkseni. Täällä Varsinais-Suomessa kuitenkin sanotaan, että mennään leviäks :D. Se kuulostaa aina yhtä hauskalta.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

...no yhtä hullua on kyllä "panna maata"...

iku kirjoitti...

ööö---siis hetkinen, miten noi sun ruokalusikkamitat oikeen menee??? 1ml ja 9 ml? Eiks ruokalusikka oo 15ml?

Mä oon tottunut mittaan leivonnassa ja ruoanlaitossa kaiken yleensä aika aistienvaraisesti. Alle desin kuiva-aineet silmämääräisesti (tai hyppysellisesti tai kämmenellisesti), ruuan mausteisuuden tuoksun perusteella ja kypsyyden ruoan ulkonäön perusteella. "Paista kunnes kullanruskeita" on mun mielestä hyvä mittari. Tai sit se, että myös tuoksuu kypsältä. En vieläkään ymmärrä ihmisiä, jotka katsoo kaiken munakellosta -eihän ne uunitkaan ole kaikkialla samanlaisia, eli esim. paistotulos riippuu uunista. Eli multa ei ainakaan kannata kysyä "kauanko pitää paistaa" -kysymyksiä.

Oon kans jumittunut tiettyihin samoihin vakkariruokiin ja -leivonnaisiin. Pitäis varmaan vaan ruveta lukemaan ja kokeilemaan jo omistamistaan keittokirjoista uusia reseptejä.

Kohtuullinen kirjoitti...

Eiks bravuureita kuulukin olla vain muutama, koska olishan ihan älytöntä ruveta luetteleen mieletöntä listaa, mitä osaa hyvin tehdä?! Ja mun mielestä bravuurien tulee myös kuvastaa sitä tekijän persoonaa. Monen miehen bravuuri (meillä ja porukoilla ainakin) on esim. makaroonilaatikko. Se on semmoista "ronskia ja täyttävää perusruokaa", joka sopii just miesten bravuuriks.

Mun bravuuri olis ehkä pizza. Mun tekemänä se on aina ohut (niinkuin mä, heh), mutta värikäs (eli paljon täytteitä) ja siitä ei saa koskaa tarpeekseen. ;)

Noi sun luettelemat bravuurit tuo kyllä just sut mulle mieleen, joten hyvin valittu!

Kaisa kirjoitti...

Ruokalusikkamitta korjattu :) on se 15 ml. Oon kans leivonnassa yleensä noudattanut kämmenmittaa, mut nyt aattelin vähän tarkistaa, että missä kunnossa se on :). Kuitenkin esimerkiksi leivinjauheen käyttö on melko kriittistä. Ja sama: kyllä sen näkee ja haistaa, koska esim. kakku on valmis :d

Jonna, bravuureja pitää olla vain muutama, mutta en mä tee oikein muuta kuin bravuureja XD. Keittokirjoja on muutama tuolla hyllyssä, niin vois alkaa niitä selailemaan. Laurilla ei ookaan bravuurina tuo makaronilaatikko vaan chili con carne, jonka takia mäkin olen oppinut syömään kidney-papuja.

Kohtuullinen kirjoitti...

Chili con carne on ihanaa, saa tulla meillekin tekeen!

Kaisa kirjoitti...

Ehkäpä voisitte tulla joskus tänne sitä syömään :)

Tyttö tuli!

Olin aivan varma, että vauva syntyisi etuajassa, kuten veljensäkin. Laskettu päivä lähestyi, eikä kehossa tuntunut harjoitussupistuksien lis...